Friday, September 28, 2018

Cabaran Perjalanan ke Cameron Highlands

Assalamualaikum warohmatullahi wabarokatuh..

Alhamdulillah, setelah sekian lamanya kami merancang untuk ke Cameron Highlands, akhirnya tertunai juga dengan pengembaraan kami yang sepatutnya 2 hari 1 malam, jadi 3 hari 2 malam di tempat yang berbeza.

Sebenarnya, tarikh yang kami pilih, saya sendiri yang memilih tarikh itu. Tarikh kahwin saya dengan dia. 7 dan 8 September. Untuk menggantikan peristiwa yang tak jadi tu, saya memilih untuk bercuti. Memang sejak kami terputus, saya terus pergi hiking, bercuti ke Melaka dan sebagainya. Sepanjang percutian itu, memang ada bermacam-macam perasaan yang akhirnya menjadikan saya lebih kuat daripada sebelumnya.

7 September 2018.

Selepas Subuh.

Kami bertolak dari Putrajaya ke Simpang Pulai dalam pukul 7.30 pagi. Kami bersarapan di R&R Jejantas Sungai Buluh. Best juga sarapan di sini. Macam-macam ada. Makanan Pantai Timur pun ada. Yang tu lagi awesome!

Selepas itu, kami meneruskan perjalanan ke Simpang Pulai. Disebabkan saya yang drive, saya memilih untuk tidak naik di Tapah, tetapi melalui Simpang Pulai kerana pada kali pertama saya ke Cameron Highlands, saya memang pening dengan jalan Tapah yang sangat dahsyat. Mujurlah masa tu naik bas je.

Dalam pukul 11 lebih, kami sudah sampai di Tol Simpang Pulai. Untuk naik ke atas memerlukan lagi sejam setengah. Jalan Simpang Pulai memang tidak memeningkan dan mudah. Tarikh yang kami pilih juga tidak jam.

Lebih kurang pukul 12.30 tengahari, kami singgah di Cameron Valley dahulu.

Cameron Valley ini ialah ladang teh di bawah Bharat Group.

Hazelnut Tea & Strawberry Cheese Cake
Tea (tak ingat namanya) & Green Tea Cake

Seterusnya, kami meneruskan perjalanan ke atas. Kami tempah Apartment Prima yang terletak jauh lagi di atas. Sejak dalam perjalanan naik tadi, kami sudah dapat merasakan hawa sejuknya. Seronok betul.

Tempat yang paling saya nak pergi ialah Cactus Point. Saya memang suka tanam pokok tetapi saya lebih suka kalau pokok itu tidak cerewet penjagaannya. Macam saya sendiri, bukanlah seorang yang cerewet. Haha.

Selepas ke Cactus Point, kami meneruskan lagi perjalanan kami ke atas. Perjalanan kami melalui Rose Garden, Lavender Garden. Orchid and Rose Garden, Honey Bee Farm, Kea Farm (yang famous tu) .. Dan perjalanan melalui Kea Farm sangatlah jam, dan bertambah masa sejam lagi untuk naik ke atas.

Setelah melepasi Kea Farm, perjalanan semakin lancar. Pada waktu ini, Cameron Highlands hujan petang tetapi panas pada waktu pagi.

Untuk ke apartment yang kami tempah, waze menunjukkan jalan yang sangat sunyi dan curam serta sempit. Berkabus pula tu. Waktu kami hampir sampai itu pun sudah melebihi pukul 3 kerana jam tadi. Check in di apartment itu memang pukul 3 petang.

Apartment kami di tingkat 3 dan jangan risau, ada lif. Sebelum itu kami tidak tahu ada lif. Jadi, panjatlah tangga beberapa tingkat dengan beg-beg berat untuk sampai ke atas.

Kami berehat seketika di apartment. Selepas Maghrib, kami keluar ke Pasar Malam. Best juga kat sini. Macam-macam ada. Jagung madu, ubi keledek,baju tidur murah-murah, makanan sedap-sedap pun ada. Marvellous sangat kan.

Disebabkan kami datang pada hari bukan cuti am, kami parking kereta pun agak dekat dengan tempat pasar malam ini. Ada kawan saya datang sehari selepas saya datang ke sini, terpaksa parking sangat jauh kerana jam teruk. Sebab tarikh ini bersambung cuti hujung minggu, Cuti Agong dan Cuti Awal Muharam. Minggu depannya Cuti Hari Malaysia. Seronok la semua orang datang sini.

8 September 2018

Hampir pukul 9 pagi, kami check out terus untuk mengelakkan jam pada waktu petangnya. Sebab hari ini sudah bermula cuti hujung minggu.

Tempat pertama kami hari ini ialah Restoran Nasi Lemak Strawberi yang terletak di Taman Sedia. Rupa-rupanya ada penempatan Melayu di sini. Saya ada terbaca sebelum datang tetapi lupa.

Nasi Lemak Sambal Strawberi dan Hot Chocolate Strawberry

Selepas itu, kami singgah di Honey Bee Farm. Saya memang amalkan madu, Jadi, nak juga madu asli dari Cameron Highlands ni. Pahang dan Perak kan kaya dengan madu asli dan madu tualang.

Sepatutnya kami ke Ladang Teh Boh, tetapi disebabkan kami sudah terlajak jauh, kami singgah semula di Cameron Valley ini. Tambahan pula, cuaca yang agak tidak menentu.

Kemudian, kami meneruskan jalan untuk pulang terus ke Terengganu melalui Gua Musang. Ketika itu sudah pukul 4.15 petang. Kami sampai di Hentian Rehat Simpang Pulai pada pukul 5.45 petang. Setelah menunaikan solat jamak Asar dan Zuhur, kami meneruskan perjalanan ke Gua Musang.

Pada waktu itu, saya sudah dapat mengagak bahawa kami akan melalui Gua Musang pada waktu malam. Saya tawakkal sahaj dan tidak menceritakan kegusaran saya kepada sahabat-sahabat seperjalanan. Ditakdirkan Allah, kami terlepas simpang yang sepatutnya membawa kami ke Gua Musang.

Saya meneruskan perjalanan kerana tiada lagi susur keluar highway yang ada. Sampai pada satu susur, ada tertulis jalan ke Grik, memang agak berdebar-debar juga saya. Lalu saya memberhentikan kereta. Kami berbincang dahulu hendak ke mana.