Sunday, December 6, 2015

Lawatan Sekolah ke Penang, Perak dan Cameron Highlands

Alhamdulillah..

Rezeki dari Allah mencurah-curah. Siapa kata selepas berhenti, tiada kerja lain dah boleh buat? Ni kerja juga tau. Kerja saya mengikuti lawatan budak-budak sekolah lama saya, Sekolah Menengah Agama Marang. Terima kasih kepada sahabat saya, Nabila Mayudin dan uminya, Cikgu Roina yang juga guru sekolah dan pengiring bagi lawatan ini kerana sudi mengajak saya bersama.

Kalau tanya perasaan saya macam mana? Serius seronok sangat-sangat. Sebab salah satu tempatnya ialah Cameron Highlands!! Tempat yang saya hendak sangat pergi. Tempat yang selalu saya idamkan untuk sampai.

Okey, kita mulakan lawatan kita ni ya..

03-12-2015
00:00 a.m.

Bas bergerak dari SMA Marang menuju ke destinasi pertama iaitu Pulau Pinang. Kami melalui Grik dan berhenti sekitar pukul 06:00 a.m. untuk solat Subuh di Surau. Disebabkan banyak juga saya dengar orang duk sebut, hutan Grik ni banyak haiwan liar seperti gajah, harimau dan sebagainya, hampir sepanjang perjalanan saya meneliti kiri kanan jalan sehinggalah saya tertidur.

08:30 a.m.










Kami sampai di Masjid Negeri Pulau Pinang. Di situ, kami berhenti membersihkan diri dan bersarapan. Perjalanan kemudian diteruskan sehingga kami sampai di Bukit Bendera. Kami sampai di situ lebih kurang pukul 10.30 a.m..



 Dari bawah Bukit Bendera

 Tiket naik tren untuk sampai ke puncak

 Pemandangan di atas Bukit Bendera

14.00 p.m.
Kami meneruskan perjalanan ke homestay yang telah ditempah, berada di sekitar Bayan Lepas. Tempatnya boleh tahan, bersih dan tenang. Kami tinggal di apartmen tingkat 4.


Petangnya, kami berjalan-jalan di Queensbay Mall. Seronok juga pusing-pusing mall ni. Lagipun, sebelum ini saya belum sampai ke sini. Dulu, sempatlah singgah di tepi pantai Queensbay ini. Keluarga kawan saya, orang Perak, nak belanja saya makan ikan bakar situ. Memang sedap. Tapi, kali ini tak singgah situ. Kita pergi destinasi yang berbeza pula.

Malamnya, kami terus ke Pesta Penang. Macam-macam barang murah yang terdapat di sana. Baju labuh RM9 je kot! Sakan betul datang sini. Ingatkan nak beli beg juga, tak menepati citarasa la pula. Yalah, saya suka barang yang murah tapi design nak menarik aje. Nak pakai lama, mestilah kena cerewet sikit.

Tiket masuk ke Pesta Penang



22.00 p.m.

Kami kembali ke homestay. Yang bestnya, homestay ni ada tv, mesin basuh, dapur, heater dan air-cond. Lengkap kelengkapan untuk peserta-peserta lawatan. Memang seronok hari ini, alhamdulillah. Satu je bagi saya, malam ni episod akhir cerita Tuan Anas Mikael. Tapi, tak apalah. Nanti balik tengok ulangan hari Ahad ni.

04-12-2015
07.30 a.m.

Kami check-out dan bersarapan di Kedai Makan Nasir Jeruk, Bayan Lepas. Kemudian , kami meneruskan perjalanan ke Perak. Tempat yang akan kami pergi sebentar lagi ialah The Lost World of Tambun. Lebih kurang pukul 11.30 a.m. kami sampai di situ. Harga tiket telah termasuk sekali dalam pakej lawatan ini.

 Pintu masuk The Lost World of Tambun
 
 Nampak tak kapal kata belakang tu? Serius menitik air mata tahan gayat bila kapal tu goyang laju-laju. Memang tak nak naik dah.


Ni buai laju-laju dan tinggi. Orang baru habis nervous naik kapal besar tadi, memang tak naik la yang ni. Gayat punya pasal.

Kapal kecil ini okey sikit. Rasa macam terbang-terbang gitu.

 Kemudian, kami naik keretapi ini ronda seluruh taman tema ini. Seronok juga. Tak payah jalan dah.

Swan Lake. Tak termasuk pakej, kena tambah RM20 kalau nak naik.



Roller Coaster

Semua di atas adalah tempat-tempat yang ada dalam The Lost World of Tambun ni. Kemudian, kami meneruskan perjalanan ke Cameron Highlands.

19.00 p.m.

Kami sampai di puncak Cameron Highlands. Kami cari makan dulu dan lepas tu jalan-jalan sikit kat gerai-gerai tepi  jalan tu. Lepas tu, kami check in apartment kat Tanah Rata.

05-12-2015
09.30 a.m.

Kami check out. Destinasi pertama kami ialah tempat jualan MARDI. Sejuknya tak terkira di Cameron Highlands ni. Memang kalah penyaman udara. Patutlah semalam cari penyaman udara sebab rasa sejuk sangat, tak jumpa. Baru teringat kita berada di Cameron Highlands. Bukan Marang k. Haha..

Kemudian, kami sampai di kebun strawberi. Malangnya, semua strawberi di situ telah habis dipetik. Tak pa, lain kali saya datang lagi nak petik strawberi tu tau.

Kami ke ladang teh dulu menaiki bas kilang teh. Allahu akbar, memang cantik pemandangan di sini. Hijau dan mendamaikan. Saya memang nak cari teh dari sini. Khas untuk keluarga tersayang. Nanti inshaaAllah saya akan bawa mereka pula ke sini bercuti bersama-sama.


Lebih kurang pukul satu petang, kami bertolak pulang ke Terengganu. kami melalui jalan Gua Musang dan berhenti rehat untuk solat jamak ta'khir Zuhur dan Asar serta makan. Kemudian kami meneruskan lagi perjalanan melalui Kuala Berang dan singgah di Masjid Pasir Simpul untuk solat jamak Maghrib dan Isyak. Dalam pukul 9.45 malam, kami sampai di tempat perhentian bas berhadapan dengan SMA Marang.

Kesimpulannya, dapat pergi lawatan bukan sebab ada duit, tetapi ada rezeki. Memang berbeza sebab saya sendiri bukan banyak duit, tapi Allah hadirkan orang-orang yang baik untuk sampaikan rezeki kepada saya. Kalau bukan sebab Allah, tentu saya tak dapat mengikuti lawatan ini.

Semakin luas perjalanan, semakin luas pemanadangan, semakin banyak pengalaman, dan semakin banyak pengjaran yang boleh diambil.

Sekian cerita saya kali ini.

Wassalam.



Sunday, November 29, 2015

Pengalaman Kerja vs Taraf Pendidikan

Alhamdulillah..

Hari ini hari terakhir aku bekerja di kedai runcit ini. Memang sedih untuk tinggalkan semua ini, tambah lagi banyak juga pengalaman yang aku perolehi di sini. Tetapi, aku ada cita-cita dan perancangan aku sendiri untuk masa depan.

Sepanjang berada di sini, ada juga beberapa tempat lain menawarkan aku kerja dan memanggil aku pergi temuduga. Aku terpaksa menolak kerana hatiku lebih kuat untuk mencapai cita-cita.

Berbeza dengan keadaan di universiti dahulu ketika aku praktikal lima bulan di situ, di sini sangat mementingkan pengalaman bekerja. Pantang cakap kita ni seorang 'multitasker', memang habis kerja mereka bagi kita.

Di universiti pun ada 'multitask' dia, cuma beza pada cara arahan disampaikan. Dari segi cara berkomunikasi antara pekerja dengan pekerja, majikan dengan majikan dan dengan orang luar.

Nampaknya, hati ini lebih condong kepada bidang kerja dalam pendidikan. Selain cara menimba ilmunya lebih formal, kita lebih banyak masa untuk mengkaji dan menelaah buku-buku lain. Menimba ilmu di tempat kerja memerlukan kita banyak menghabiskan masa melihat sendiri proses kerja, cara mengendalikan mesin dan cara mengendalikan pelanggan, penghutang, pemiutang dan orang luar.

Keduanya memang sangat dinamik untuk diserasikan tetapi memerlukan keseimbangan yang lebih kukuh. Umpamanya, dari segi disiplin kerja dan masa serta optimumkan masa kerja dan bidang tugas. Walaupun pelbagai kerja dapat dilakukan, ia lebih cantik dan sistematik jika pembahagian tugas mengikut kemahiran pekerja-pekerja yang ada.

Okey, saya rasa bahasa saya dah sangat mengelirukan. Baik saya berhenti dahulu. InshaaAllah pada entri yang lain, saya akan menceritakan dengan lebih berinformasi.

Wassalam.

Tuesday, November 24, 2015

Hati, Jangan Rapuh

Assalamualaikum..

Jika bercakap tentang takdir, hanya Allah yang tahu. Kita sebagai hamba hanya boleh berserah pada-Nya. Harapan yang tanpa berbelah bahagi.. Dan bersyukurlah sebagai umat Islam, hubungan kita dengan Allah tanpa sempadan. Tidak memerlukan orang lain untuk menjadi orang tengah antara kita dengan Allah..

Allah Yang Maha Pengasih pula telah menetapkan temujanji dengan kita setiap hari lima kali sehari, dan mesej dari-Nya Al-Quran Yang Mulia, penghibur hati-hati yang sedih dan berita gembira untuk orang-orang yang bertaqwa.

Capailah apa yang engkau mahu..Kejarlah apa yang kau inginkan. Dan ingatlah, Allah selalu ada perhatikanmu. Dia tidak letih dan tidak sedetik pun lalai darimu. Percaya Dia ada, percaya janji-Nya adalah benar.

Wassalam.

Friday, November 6, 2015

Inteam feat Edcoustic - Kau Ditakdirkan Untukku

Terucap syukurku
Aku memilihmu
Untuk menjadi teman hidup setia selamanya

Belahan hati ini
Kini telah terisi
Aku dan dirimu mengikat janji bahagia..

Dan berlayarlah kita renda keluarga
Merentas hidup bersama
Aku bahagia ku dipertemukan belahan jiwaku

Tuhan persatukan kami untuk selamanya
Hingga bahagia di syurga-Mu
Pegang tanganku, tataplah mataku
Engkau ditakdirkan untukku

Ikatan suci ini
Selalu kan ku jaga
Meniti sakinah penuh kasih sayang dan rahmat-Nya

Dan berlayarlah kita renda keluarga
Merentas hidup bersama
Aku bahagia ku dipertemukan belahan jiwaku

Tuhan persatukan kami untuk selamanya
Hingga bahagia di syurga-Mu
Kau amanahku isteriku tercinta
Engkau ditakdirkan untukku

Dahulukan minat kita, Allah tahu

Assalamualaikum..

Tiga minggu lagi!! Tiga minggu lagi!!

Allahu akbar!!!

Setelah lama berjuang untuk berhenti kerja demi mencapai minat yang baru disedari, akhirnya Allah permudahkan.. Sebab tu saya sebut tiga minggu lagi!! Haha

Ok, sebenarnya, kerja kat sini tak adalah teruk sangat. Cuma saya tiada ruang untuk minat saya.. Iaitu? Baca buku, bisnes dan ni la, berBlogging!

Hampir setahun juga saya bekerja di syarikat peruncitan ini dan alhamdulillah, banyak juga yang saya dah belajar. Di samping itu, saya juga boleh bandingkan kebaikan berada dalam syarikat ini dan tempat praktikal saya tahun lepas, dalam universiti..

Lepas tu, baca pulak novel Hamka. Serius best! Saya jadi teringat kepada professor dan cita-citanya.. Saya jadi teringat kepada para ilmuwan semasa saya praktikal dulu. Sungguh, tak tipu!! Attitude orang berilmu sangat lain dengan orang yang beramal tanpa ilmu. Diulangi, sangat lain!!

Jadi, saya nak ubah pemikiran saya kepada ulul albab, yang sangat ditekankan dalam Al-Quran, iaitu orang-orang yang berfikir dan mengambil faedah daripada ciptaan Allah subhanahu wa ta'la. Memang bukan mudah. Tetapi, memang tiada jalan senang untuk berjaya. Pertamanya, mesti dikecam oleh orang sekeliling dahulu, lagi pulak dengan orang yang paling dekat dengan kita. Eh, bukan tak ada langsung yang menyokong. Allah cipta makhluk nama manusia ni, rambut sama hitam, tapi hati lain-lain. I n short, ada je manusia yang akan menyokong kita kerana sudut pandangan yang sama Allah beri.

Keduanya, mungkin waste time pada awal pemikiran. Tapi, kalau hajatnya nak sambung belajar dan nak kaji ilmu-ilmu lain, rasanya tiada pembaziran di situ. Ilmu tu penting.. Kan para ulamak dulu yang sangat terjaga iman mereka kerana ilmu jugak. Dan Allah ceritakan dalam Al-Quran ilmu Allah sangatlah luas. Wajib bagi kita untuk cari ilmu tu. Sebab tu Allah asyik ulang, tidakkah mereka berfikir?? Tidakkah mereka tahu?? Tidakkah mereka mengambil penngajaran??

Ketiganya, ujian yang kita tak duga. Sediakan diri dengan pertahanan iman, taqwa dan sabar. Ilmu itu nur, cahaya dari Allah. Dan pastinya untuk mencapai darjat orang-orang berilmu yang dulu, tangganya sangat tinggi, dan kadang-kadang curam. Tak kurang juga ada anak tangga yang patah. Jadi berwaspadalah.

Kesimpulannya, saya pegang ayat hadis ni, Sesiapa yang mencari ilmu, Allah akan mudahkan jalannya ke syurga.

Jadi, untuk meraih syurga Allah dengan keredhaan Allah, carilah ilmu..

Wallahu a'lam.

Tuesday, August 11, 2015

"So Soon" by Maher Zain

Every time I close my eyes I see you in front of me
I still can hear your voice calling out my name
And I remember all the stories you told me
I miss the time you were around [x2]
But I’m so grateful for every moment I spent with you
‘Cause I know life won’t last forever

You went so soon, so soon
You left so soon, so soon
I have to move on ’cause I know it’s been too long
I’ve got to stop the tears, keep my faith and be strong
I’ll try to take it all, even though it’s so hard
I see you in my dreams but when I wake up you are gone
Gone so soon

Night and day, I still feel you are close to me
And I remember you in every prayer that I make
Every single day may you be shaded by His mercy
But life is not the same, and it will never be the same
But I’m so thankful for every memory I shared with you
‘Cause I know this life is not forever

You went so soon, so soon
You left so soon, so soon
I have to move on ’cause I know it’s been too long
I’ve got to stop the tears, keep my faith and be strong
I’ll try to take it all, even though it’s so hard
I see you in my dreams but when I wake up you are gone

There were days when I had no strength to go on
I felt so weak and I just couldn’t help asking: “Why?”
But I got through all the pain when I truly accepted
That to God we all belong, and to Him we’ll return, ooh

You went so soon, so soon
You left so soon, so soon
I have to move on ’cause I know it’s been too long
I’ve got to stop the tears, keep my faith and be strong
I’ll try to take it all, even though it’s so hard
I see you in my dreams but when I wake up you are gone
Gone so soon


Copy paste from :  http://www.azlyrics.com/lyrics/maherzain/sosoon.html

"Guide Me All The Way" - Maher Zain

I know that You could easily
Take away every thing You’ve given me
And I try to remember
Not to take anything for granted
‘Cause I know that one day
Suddenly this will all come to an end
So my last wish is for you to be pleased with Me

Allah, Ya Allah
Guide me all the way to your Jannah
Ya Allah, Ya Allah
Don’t let me go astray ’cause I need you
By my side, I wish to be close
Close to You throughout my life
Ya Allah, oh Allah!
Be with me all the way

I know that sometime I do
I do forget that my next breath could be the last
Forgive me ’cause I cant thank you enough
Forgive me when I doubt your love
Now I pray for that day
when all this stops and comes to an end
So my last wish is for You to be pleased with me

Allah, Ya Allah
Guide me all the way to your Jannah
Ya Allah, Ya Allah
Don’t let me go astray ’cause I need you
By my side, I wish to be close
Close to You throughout my life
Ya Allah, oh Allah!
Be with me all the way

Day by day passes
And I think that my time could be near
So I pray: O God let this world be in my hands
And not in my heart
‘Cause soon I’ll have to leave it [x2]

Allah, Ya Allah
Guide me all the way to your Jannah
Ya Allah, Ya Allah
Don’t let me go astray ’cause I need you
By my side, I wish to be close
Close to You throughout my life
Ya Allah, oh Allah!
Be with me all the way
[x2]

Guide me all the way
Don’t let me go astray
 
Copy paste from :  http://www.azlyrics.com/lyrics/maherzain/guidemealltheway.html

I Believe Lyrics By: Irfan Makki and Maher Zain

When you’re searching for the light
And you see no hope in sight
Be sure and have no doubt
He’s always close to you
He’s the one who knows you best
He knows what’s in your heart
You’ll find your peace at last
If you just have faith in Him
You’re always in our hearts and minds
Your name is mentioned every day
I’ll follow you no matter what
My biggest wish is to see you one day

Chorus:
I believe
I believe
Do you believe, oh do you believe?

MAHER ZAIN
Coz I believe
In a man who used to be
So full of love and harmony
He fought for peace and liberty
And never would he hurt anything
He was a mercy for mankind
A teacher till the end of time
No creature could be compared to him
So full of light and blessings
You’re always in our hearts and minds
Your name is mentioned every day
I’ll follow you no matter what
If God wills we’ll meet one day

Chorus
If you lose your way
Believe in a better day
Trials will come
But surely they will fade away
If you just believe
What is plain to see
Just open your heart
And let His love flow through
I believe I believe, I believe I believe
And now I feel my heart is at peace

Chorus
I believe I believe, I believe I believe

Lyrics: Maher Zain, Bara Kherigi & Irfan Makki
Melody: Irfan Makki & Maher Zain
Arrangement: Maher Zain

 

copy paste from :  http://www.islamiclyrics.net/irfan-makki/i-believe/

Wednesday, July 8, 2015

Ramadhan Kareem.. Allahu Akram..

Assalamualaikum..



Setelah sekian lama tidak menjenguk teratak hamba ini, rasa rindu dan 'gatal' sikit tangan nak menaip. Bukan cerita baru pun. Sekadar perkongsian.

Alhamdulillah..Syukur sebanyak-banyaknya pada Allah yang masih sudi memanjangkan nafas sehingga saat ini. Kesakitan telah terubat, kesusahan juga telah Allah mudahkan. Akhirnya, episod hari ini berjalan sebagaimana yang Allah takdirkan, lancar dan tenang.

Kali ini, Ramadhan hampir berakhir. Terdengar berita bahawa tarikh melihat anak bulan Syawal adalah 16 Julai 2015. Rasanya baru sahaja terngiang-ngiang dekat telinga ni, nak tengok anak bulan Ramadhan. Sekarang dah dekat Syawal.. Allahu, pantas benar masa berlalu sehingga tak perasan pun bila ia singgah bertamu.

Mungkin Ramadhan kali ini adalah yang terakhir, atau mungkin, Allah akan mempertemukan lagi kita dengan Ramadhan yang lain. Tapi apa bezanya? Semakin sucikah hati jika dibanding sebelumnya? Semakin banyak amalkah, atau semakin bersih akhlak daripada segala kekotoran? Muhasabah sebentar.

Allah Maha Hebat, Maha Kuasa dan Maha Agung. Dia Maha Penyayang dan Pemurah.. Dia datangkan Ramadhan untuk tarbiah, beri peluang untuk kita tingkatkan amalan, dan kejar keredhaan-Nya..

Seringkali kita terlupa, bahawa bulan ini Allah khaskan untuk kita. Ya, sangat special sebab Allah tutup semua pintu neraka, ikat syaitan, dan buka pintu syurga dan keampunan buat kita. Kalau katakanlah kita ni berasa malas sangat hendak solat, bukan sebab syaitan dah tu. Itu sebab kita sendiri. Hawa nafsu kita. Beruntunglah mereka yang dapat mengenali hawa nafsu dan dapat mengawalnya. Kerana itulah yang Allah nak tarbiah kita dalam bulan ini.

Ada perkara buruk yang kita suka buat tanpa kita sedari. Lalu Allah uji perkara itu menjadi sangat berat buat kita. Kita hampir berputus asa, namun dengan rahmat Allah, Allah beri jalan pada kita. Bukan tiba-tiba je datang jalan tu, semuanya dengan doa.

Kata seorang ustaz dalam radio Ikim.fm, kalau kita hendakkan sesuatu dengan orang, mestilah kita kena minta dengan tuan punya dulu. Bukan usaha untuk ambil baru minta. Macam itulah Allah. Berdoa diberi jalan keluar, berdoa dimurah rezeki, berdoa dimudahkan urusan, barulah usaha dan tawakal.

“… Mereka berdoa kepada Tuhan mereka dengan rasa takut dan harap.” (Surah as-Sajdah, 32: 16)

Jadi, marilah kita sama-sama menjadikan Ramadhan kali ini, madrasah untuk mencapai tingkat taqwa itu. Saya ada ceritakan tentang taqwa dalam entri yang lain sebelum ini. Boleh juga memahami kaitan iman dan taqwa melalui perbincangan ulamak-ulamak yang dipercayai, ustaz-ustaz di Malaysia seperti Ustaz Zaharuddin Abdul Rahman, Ustaz Norhisyam Tuan Padang, Ustaz Azhar Idrus, Ustaz Kazim Elias dan lain-lain lagi. Selamat mengejar Lailatul Qadar..





Wassalam.. ^_-

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...