Monday, December 26, 2016

Road to Aimie's Walimah - Part II

Sabtu - 24/12/2016

Alhamdulillah, kami betul-betul bertolak pukul 4 pagi. Ya Allah..dah la lama tak jumpa. Tapi aku jenis cool je. Layan je sembang. Usik mengusik tak pernah hilang.

Kami bergerak melalui Lebuhraya Guthrie untuk ke Perak. Pukul 6.30 pagi, kami solat Subuh di RnR dan terus bersarapan. Suasana masih tak tahu nak cakap apa. Lama tak jumpa.

Bila jumpa Ili la, aku sangat rasa bersalah. Sewaktu pemergian ibunya, aku tak dapat hadir menemani kesedihannya. Waktu itu tiba-tiba banyak program datang serentak. Aku tak boleh nak elak sebab tu program bawah Pasti.

Hanya sekali aku berpeluang untuk melawatnya tetapi dia pergi kenduri. Sungguh, aku sangat rindu Ili. Sayang dia sebagai sahabat yang sangat melindungi aku dari kami berada dalam zaman belajar lagi.

Kami meneruskan perjalanan sehingga sampai di Alor Setar. Setelah membeli sedikit keperluan membungkus hadiah, kami ke homestay yang telah ditempah.

Alhamdulillah, tempatnya sangat cantik. Kami rehat-rehat sebentar sebelum bersiap ke Majlis Aimie yang diadakan di Pusat Aktiviti Pejabat Daerah Kota Setar. Homestay kami di Taman Layar Fasa 3 di Kuala Kedah. Hanya 15 minit perjalanan ke tempat Aimie.

Bahagia rasanya dapat tengok kegembiraan kawan-kawan yang lain. Semuanya bagaikan tak percaya Aimie dah kahwin. Aku pun sama. Haha.

Setelah makan di majlis kenduri Aimie, kami bergerak ke Jitra. Menghayati pemandangan sawah padi yang menghijay. Subhanallah, memang sangat cantik. Makin indah apabila sawah yang menghijau berlatarkan langit yang membiru.

Kemudian, kami meneruskan perjalanan ke Kuala Perlis. Hanya setengah jam, kamu sudah sampai ke Jeti Kuala Perlis. Pemandangan di tepi pantai itu pun sangat cantik. Dengan berlatarkan matahari petang, cahayanya membias pada permukaan laut.

Berkeping-keping gambar disimpan sebagai memori perjalanan kami. Puas menikmati pemandangab indah itu, kami terus pulang ke homestay.

Malam itu kami telah berjanji untuk berjumpa Aimie di kedai. Selepas menghantar kek special dari Nanad, kami terus ke Stadium Negeri Kedah.

Aku mencuba Mi Udang di situ. Sedap jugalah. Sayangnya kedai ini kurang peka terhadap pelanggan. Ada menu yang tidak dapat dibuat tidak diberitahu terlebih dahulu. Itu yang membuatkan pelanggan menunggu lama sedangkan makanan itu tiada. Apabila ditanya baru nak cakap barang habis. Kelakar ada, nak marah pun ada. Cakaplah awal-awal tak ada barang. Nama kedai tu dirahsiakan. Mungkin pergi siang hari kedai tu tak buat macam tu.

Selepas bersembang dengan Aimie, kami faham pasangan pengantin baru tu dah nak balik. Kami teruslah ajak balik. Lagipun dah penat seharian berjalan.