Friday, May 10, 2013

Indahnya Hijrah

Assalamualaikum..

Alangkah bahagianya melihat orang-orang yang berhijrah kerana Allah. Terfikir pula tentang diri yang masih lagi mencari-cari di mana titik perubahan bermula. Bagaimana pula hendak memulakannya?

Tentang kata-kata orang sekeliling, lebih baik diutamakan kata-kata Allah dan Rasul-Nya. Cuma hati belum kuat dan ilmu pun belum mantap. Persediaan masih belum rapi. InshaaAllah, akan tiba masanya perubahan itu pasti berlaku.

Setiap saat dan masa, perubahan itu perlu dan penghijrahan kepada yang lebih diredhai Allah itu sangat digalakkan. Sebagaimana Allah mencintai kita tanpa syarat, harusnya kita mentaati-Nya tanpa perlu banyak alasan. Jika ada dalam diri yang masih perlu diperbaiki, harus diperbaiki segera.

Tentang hati adalah perkara yang paling sukar dielakkan. Takutnya perubahan yang menjadi lebih baik membuatkan kita riak, pasti menghapuskan semua amalan-amalan yang kita lakukan. Semuanya harus ikhlas dan redha. Tanamkan dalam hati bahawa Allah telah menjanjikan yang lebih baik dengan penghijrahan kita yang ikhlas semata-mata kerana Allah dan Rasul-Nya.

Semoga terus istiqamah dengan Allah dan Islam.. ^_^

No comments:

Post a Comment

Coretan buat Putri Kedua

 Assalamualaikum.. Alhamdulillah dengan rahmat dan kasih sayang Allah, kami dikurniakan seorang puteri lagi, bakal menjadi teman untuk puter...