Wednesday, November 7, 2012

Indah Bila Ada Dia... Sahabatku...



Pertemuan kita di suatu hari
menitikan ukhwah yang sejati
bersyukurku ke hadrat Ilahi
di atas jalinan yang suci

Tapi kini perpisahan yang terjadi
dugaan yang menimpa diri
bersabarlah di atas suratan
ku tetap pergi jua...

Kan kuutuskan salam ingatanku
dalam doa kudusku setiap waktu
ya Allah bantulah hambamu
mencari hidayah daripada-Mu
dalam mendidikkan kesabaranku
Ya Allah tabahkan hati hamba-Mu
di atas perpisahan ini

Teman..
betapa pilunya hati
menghadapi perpisahan ini
pahit manis perjuangan
telah kita rasa bersama
semoga Allah meredhai
persahabatan dan perpisahan ini
teruskan perjuangan..

Kan kuutuskan salam ingatanku
dalam doa kudusku setiap waktu
Ya Allah bantulah hamba-Mu
senyuman yang tersirat di bibirmu
menjadi ingatan setiap waktu
tanda kemesraan bersimpul padu
Kenangku di dalam doamu..




Indahnya pertemuan dengan senyuman. Saat ini aku terfikir rupa-rupanya memang indah hidup ini jika mempunyai seorang teman. Dialah yang menceriakan hidupku dan dialah yang membuat aku menangis kerana takut kehilangannya. Dia seorang yang istimewa di mata dan di hatiku. Dari caranya, tingkahnya dan kata-katanya hanya terpamer keikhlasan yang sangat tulus.

Inilah yang pernah aku alami waktu zaman persekolahan dahulu. Dikelilingi sahabat-sahabat yang mampu membuat aku tersenyum dan gembira sepanjang hari. Jika bersedih pun hanya kerana rindu dan takut kehilangan. Perasaan indah dalam persahabatan sudah lama layu dalam taman hatiku, tapi kini mekar semula dengan kehadirannya.

Seorang kekasih juga mampu membuat kita tersenyum dan gembira. Seorang sahabat adalah kunci rahsia hati kita. Padanya kita bercerita tentang suka duka kehidupan masa lalu, sekarang dan impian kita pada masa akan datang. Kerana kita sangat percaya padanya. Waktu kesusahan dialah penasihat kita. Apabila salah, dia tidak memaki dan memandang rendah pada kita tetapi membetulkan kita dengan caranya yang tersendiri. Dia sangat istimewa dengan caranya yang tersendiri.

Ketika aku pasrah, Allah mengabulkan doaku dengan anugerah ini. Seorang sahabat yang indah budi pekertinya. Jika ada kekuranganku, dia boleh terima. Jika ada kekurangannya aku senang hati menerimanya. Memang susah mencari persahabatan yang tulus ikhlas yang bukan atas kepentingan peribadi dan tertentu. Susahnya mencari sahabat yang di hadapan dan belakang kita selalu berkata yang baik tentang diri kita. Susahnya mencari sahabat yang mampu menerima kekurangan diri kita dan memahami kesusahan kita. Sangat sukar semua itu..

Tapi alhamdulillah.. Allah Maha Penyayang.. Allah Maha Pengasih.. Allah Maha Mendengar.. Allah Maha Mengabulkan doa hamba-hamba-Nya.. Aku telah temuinya. Semoga Allah kekalkan kasih sayang ini kerana-Nya. Semoga persahabatan ini terus mekar hingga ke jannah abadi....





No comments:

Post a Comment

Coretan buat Putri Kedua

 Assalamualaikum.. Alhamdulillah dengan rahmat dan kasih sayang Allah, kami dikurniakan seorang puteri lagi, bakal menjadi teman untuk puter...