Friday, September 27, 2019

Ujian Kurnia Allah 🌷

Alhamdulillah.. Syukur setinggi-tingginya kepada Allah yang masih mengurniakan nyawa sehingga saat ini.

Siapa tidak gembira jika hidupnya bakal mengakhiri zaman bujang? Tetapi ada juga yang masih teringat peristiwa-peristiwa pedih sebelum bertemu jodoh yang sebenar.

Hakikatnya, Allah tidak mahu kita terlalu meletakkan harapan pada manusia. Biarlah harapan yang paling tinggi itu hanya kepada Allah.

Hati ini satu tempat simpannya rasa gembira, sedih, marah dan kecewa. Ia adalah tempat yang tiada siapa tahu melainkan Allah.

"Sesungguhnya hanya dengan mengingati Allah, hati-hati akan tenang." -Surah Al-Isra', ayat boleh cari sendiri ya.

Allah sebut lagi lebih kurang begini bunyinya, hanpya Allah sahaja yang mampu memegang hati hamba-hambaNya. Hanya Allah juga yang tahu perasaan apakah yang ada di dalam hati hamba-Nya.

Seorang yang pemarah, Allah uji sesuai dengan keadaan dia dan kemampuan dia menahan amarahnya. Jika nekad seseorang itu untuk menjadi lebih baik, dia akan cuba paksa dirinya menjadi pemaaf dan melupakan kesilapan orang padanya. Allah ujinya dengan kesakitan dan kesedihan, sehingga jiwanya pada tahap yang tak boleh lagi untuk bertahan. Andai waktu itu dia terus bersujud pada Allah, memohon pertolongan dan dibuka jalan penyelesaian, pasti Allah akan kabulkan. Kerana saat itu dia meminta dengan deraian air mata kesakitan dan teresak-esak merayu pada Pemilik hati-hati.

Andainya jiwanya memberontak, Allah akan uji lagi sehingga dia sendiri memilih jalan untuk kembali kepada Allah ataupun dia menyombongkan diri dengan berpaling daripada-Nya. Jika nyawa sudah sampai kerongkong, pasti penyesalan sudah tidak berguna lagi.

Manusia akan selalu diuji. Saat diuji, ingatlah kepada Pemberi ujian, kerana hanya Dia mampu selesaikan masalah kita.

Jangan dikaburi dengan prasangka kepada Tuhan, kerana Allah berfirman, "Aku adalah menurut sangkaan hamba-hamba-Ku."

Bersangka baiklah dengan ujian yang Allah berikan. Semoga kesabaran kita menghadapinya dapat mengangkat darjat yang lebih tinggi di akhirat nanti.

Wassalam.

No comments:

Post a Comment

Coretan buat Putri Kedua

 Assalamualaikum.. Alhamdulillah dengan rahmat dan kasih sayang Allah, kami dikurniakan seorang puteri lagi, bakal menjadi teman untuk puter...