Tuesday, September 7, 2021

Makanan Bayi (Diari Pemakanan Safiyya)

 Assalamualaikum semua..


Alhamdulillah, happy sangat Safiyya dah boleh makan. Sepatutnya 22/8 Safiyya dah 6 bulan. Tetapi, sebab saya bekerja, better saya start semasa saya cuti. Jadi, saya sempat search beberapa resepi Makanan Bayi untuk Safiyya.


Selepas check-up pada 23/8, Nurse pesan untuk mulakan dengan bubur nasi. Bubur tu letak minyak sikit untuk bagi energy kepada bayi.


Resepi yang saya dapat untuk proses Bubur Nasi Bayi, yang ni saya lebih yakin kebaikannya untuk Safiyya.


Bahan-bahan:

Beras (1/4 pot)

Air

Minyak Zaitun (sesudu kecil)


Cara-caranya:

1) Beras dicuci bersih seperti biasa, kemudian direndam lebih kurang 6 jam dalam air bersih.

2) Setelah 6 jam, tapis beras dan sangai di atas kuali leper.

3) Blend beras tersebut sehingga hancur.

4) Masukkan beras yang dikisar di dalam periuk dengan 2 gelas air.

5) Buka api sederhana dan tutup separuh. Perhatikan, jika menggelegak, perlahankan api. Tetap tutup separuh.

6) Bila nampak kering, masukkan lagi air lebih kurang 2 gelas dan minyak zaitun. Kacau sehingga sebati. Masak dengan api perlahan dan tutup separuh.

7) Biasanya akan masak dalam setengah jam sehingga 45 minit. Masak sehingga pekat.

8) Tutup api. Sejukkan.


Sekiranya rasa masak bubur terlalu banyak, bolehlah asingkan bekas dan tunggu sehingga sejuk. Selepas itu, masukkan ke dalam peti sejuk beku. Esok boleh makan lagi.


Ok itu sahaja sharing dari saya. Semua tu saya banyak search dekat Asian Parent, Majalah PaMa dan Hello Doktor. Terima kasih sudi baca.

ummu az-zahra

No comments:

Post a Comment

Coretan buat Putri Kedua

 Assalamualaikum.. Alhamdulillah dengan rahmat dan kasih sayang Allah, kami dikurniakan seorang puteri lagi, bakal menjadi teman untuk puter...