Wednesday, October 1, 2014

Takdir

Hidup ini terlalu indah untuk dipersiakan. Kebahagiaan yang tampak pada pandangan mata nyata bukanlah suatu yang fantasi bagi orang yang hanya menilainya pada logik akal sahaja. Tetapi, pada sesiapa yang memandang dunia dari sudut jiwanya dan keimanan yang ada dalam hatinya, dunia ini hanyalah secebis kertas yang tidak bermakna apa-apa.

Kertas itu akan bermakna jika mampu memberi manfaat kepada orang ramai. Di situlah nilai sebuah dunia yang kita cari. Air mata yang menitis kerana dunia tidak akan memberi nilai apa-apa pada hitungan Allah, tetapi jika ianya dititiskan kerana tujuan hidup kita yang sebenar iaitu akhirat, pastinya Allah memandangnya dengan nilai yang tinggi. Bahkan sesiapa yang mampu menumpahkan air matanya kerana takutkan Allah, di akhirat kelak air mata itu akan menjadi penghalang baginya untuk masuk ke neraka. Itulah air yang akan memadamkan api neraka, air yang penuh ikhlas dan tawadhuk.

Takdir Allah atas hidup kita melebihi ketentuan kita sendiri di atas muka bumi ini. Apa sahaja yang Allah takdirkan kepada kita, itulah yang terbaik buat kita. Seakan-akan apabila kita berkata demikian, maka kita beranggapan bahawa tidak perlulah brdoa dan berusaha. Tawakal sahajalah kerana Allah kan sudah mentakdirkan segala-galanya.

Salah sekali tanggapan itu. Allah telah berfirman banyak kali dalam Al-Quran Al-Karim, bahawa Dia tidak menjadikan dunia ini sia-sia, sebagai main-main, tetapi di sinilah tempat kita menyemai benih ketaatan kita kpada-Nya. Memang Allah itu Maha Penyayang. Diciptakan kita, malah diciptakan pula tempat untuk kita membuat amalan kita. Bahkan, jika kita tersesat dan terlupa pada-Nya, Dia tak biarkan kita begitu sahaja. Dipanggil kita pulang ke pangkal jalan. Jika kita menolak, kitalah yang menanti bala azab dari-Nya. Jika kita menerima, sememangnya kasih sayang dan rahmat-Nya tak pernah berhenti untuk memandu jalan kita untuk bertemu-Nya.

No comments:

Post a Comment

Coretan buat Putri Kedua

 Assalamualaikum.. Alhamdulillah dengan rahmat dan kasih sayang Allah, kami dikurniakan seorang puteri lagi, bakal menjadi teman untuk puter...