Thursday, October 30, 2014

Selamat Hari Lahir!!

Alhamdulillah.. Alhamdulillahi rabbil 'alamin..

Bersyukur sangat sepanjang hampir suku abad ini, Allah telah kurniakan terlalu banyak nikmat yang tak mungkin dapat dihitung dengan jari-jemari yang ada ni. Sedangkan jari itu pun anugerah tidak ternilai, tidak boleh ditiru atau diciplak oleh mana-mana organisasi atau individu. Semuanya milik Allah dan kebesaran Allah Subhanahu wa Ta'ala.

Hebat kan Allah? Hari-hari dalam hidup kita, mesti ada ruang untuk memikirkan tentang Allah dan kebesaran-Nya. Hebat, dan sungguh hebat. Allah ciptakan langit tidak bertiang, bumi dihamparkan dengan pelbagai tumbuh-tumbuhan, air hujan yang melimpah-limpah dari langit... Pernahkah kita berfikir di mana asalnya air hujan itu? Kalau kita belajar sains, itulah kitaran wap air daripada darat, laut dan berkumpul menjadi awan, kemudian turun sebagai hujan. Bagaimana pula wap air boleh tercipta? Sumbernya?

Allah berfirman dalam Surah Al-Mulk ayat 30, maksudnya:

Katakanlah lagi: "Bagaimana fikiran kamu, sekiranya air kamu hilang lenyap (di telan bumi), maka siapakah (selain Allah) yang dapat mendatangkan kepada kamu air yang sentiasa terpancar mengalir?"

Itulah Allah. Yang menciptakan segala-galanya di langit dan di bumi. Walau banyak mana pun dikaji oleh manusia, itu hanyalah diibaratkan setitis air di lautan sahaja jika dibandingkan dengan ilmu Allah.


Hari lahir bertarikh 28 Oktober 2014 Masihi bersamaan 4 Muharam 1437 Hijrah, cukup manis untuk dikenang. Jika dahulu disambut dengan kek-kek, tetapi kali ini mungkin tidak begitu. Ya, aku tidak mahu berharap begitu. Allah akan tentukan apa yang akan berlaku.

Pada hari lahirku ini, aku ditugaskan untuk menjadi urusetia di Sweet Beach Resort Tok Bali bagi program Tunas Mekar Zon Timur. Bila disebut Zon Timur, sah-sah Terengganu, Kelantan dan Pahang yang akan menyertai program ini. Jadi, nak ceritanya kat sini, aku bercuti la ni..

Seronok betul bila dapat tahu boleh ikuti program ini. Dari aku bangun tidur sampailah hari ini, masih ada orang ucapkan selamat hari lahir dan mendoakan aku. Alhamdulillah.. Hebatnya Allah.. Allah yang sentiasa menyayangi dan memberikan kasih-sayang-Nya kepada sesiapa sahaja yang dikehendaki-Nya.

Paling penting, aku tetap kena bersyukur kepada ibu bapaku, maksudnya berterima kasihlah kepada mereka. Jadi, apa-apa pun keputusan aku selepas ini hendaklah mendahulukan Allah, Nabi Muhammad sallallahu alaihi wasallam dan kedua ibu bapaku. Selepas itu nak fikir tentang diri sendiri ke, sesiapa ke, ikutlah. Yang penting tiga ke atas mestilah didahulukan. 

Dan hendaklah kamu beribadat kepada Allah dan janganlah kamu sekutukan Dia dengan sesuatu apa jua; dan hendaklah kamu berbuat baik kepada kedua ibubapa. [al-Nisa’ 4:36]

Katakanlah: "Marilah, supaya aku bacakan apa yang telah diharamkan oleh Tuhan kamu kepada kamu, iaitu janganlah kamu sekutukan dengan Allah sesuatupun; dan hendaklah (kamu) membuat baik kepada ibubapa.” [al-An’aam 6:151]

Dan Tuhanmu telah perintahkan, supaya engkau tidak menyembah melainkan kepada-Nya semata-mata, dan hendaklah engkau berbuat baik kepada ibu bapa. [al-Isra’ 17:23]

Sumber : 
1) http://hafizfirdaus.com/ebook/Ayah_Ibu/ibubapa%20quran.htm
2) http://www3.pmo.gov.my/webNotesApp/RqrMainM.nsf/9ca3c988a579811f48256722002425dc/e4f693b419f51133482566cd00325673?OpenDocument

2 comments:

  1. selamat ulang tahun ct zulaikha.. moga pnjg umur n mrh rezeki

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih, husein.. aku baru tgk..haha.. almaklumlah sgt2 la busy sejak keje ni..hehe
      Allahumma aamiinn..

      Delete

Coretan buat Putri Kedua

 Assalamualaikum.. Alhamdulillah dengan rahmat dan kasih sayang Allah, kami dikurniakan seorang puteri lagi, bakal menjadi teman untuk puter...