Tuesday, April 16, 2013

Test pukul 2, Study pukul 3

Sejurus menulis post yang sebelum ini, Persahabatan Kerana Allah, aku mula berehat-rehat sebentar. Sebenarnya, tengahari itu dalam pukul 12 tengahari sepatutnya aku ada satu test, financial planning tapi ditunda pada hari Rabu (esok). Petang ini, pukul 6 petang hingga 8 malam, akan diadakan test ECO 539, Intermediate Economics. Banyak lagi masa memandangkan baru sahaja pukul 2 petang. Aku berkira-kira ingin start study pukul 3 petang nanti.

Selepas bertemu madam sekejap lebih kurang pukul 12.30 tengahari tadi, aku pergi makan dengan Syawal sementara Aimi dan Ili pulang ke rumah untuk study ECO 539. Selepas makan, aku dan Syawal berborak sekejap. Di hadapan kami, Yasin dan Uwais pun sedang berjeda.

"Pelik pulak aku. Diorang ni tak study ke?" getus hatiku."Mungkin study kat library kot.."

Selepas lama bersembang berkongsi cerita kami, aku dan Syawal berpisah untuk balik. Sampai sahaja di rumah, rupa-rupanya semua sudah balik. Aku solat Zuhur dan bersedia untuk belajar. Aku membaca dengan relaksnya atas katil.

Terdengar Nailah dan kawan-kawannya balik menegur Aimi dan Fifi.

"Bukan ke korang ada test sama dengan Haziq ke hari ni? Tahu tak, test tu dah bawa pukul 2 petang.."

Aku dengar tapi aku buat tak tahu je sebab duduk dalam bilik. Mereka semua di ruang tamu. Banyak kali Nailah ulang pasal test tu. Aimi yang memang tertidur tak ambil part dan Fifi pun layan je walaupun mamai-mamai.

Aku terbangun lantas terjun dari katil.

"Biar betul???" aku menerkam ke luar.

Jam menunujukkan pukul 3 petang.

"Betul. test korang kul 6 petang kan? Dah bawa ke pukul 2 petang.. Diorang yang cakap tadi.." Nailah menegaskan lagi.

"Astaghfirullah.. ya Allah.. Subhanallah.. Apa nak buat ni? kita tak tahu apa pun..,"kataku..

"Ha'ah, kami tak tahu apa pun.. kenapa budak kelas kita tak bagitahu kita?"kata Ili pula berbaur kesal.

"Awat diorang tak habaq kat kita...,"kata Aimi pula.

Kami bertiga dah runsing.. Fahain datang ambil bukunya lalu memberi kami nombor telefon miss. Ili telefon miss dan menjelaskan keadaan sebenar.

Ya Allah.. memang dugaan. Dahlah test asyik pinda-pinda. Lepas tu, kelas yang sebelum ni, pun ada kami terlepas sebab budak kelas kami yang tu tak inform kami. Ya Allah.. nak kata sakit hati, memang sakit hati. Nak kata geram pun, memang geram sangat sampai tak terkata.

Patutlah Yasin dan Uwais berjeda-jeda kat kedai makan tadi. Sungguh tak tipu, memang aku pelik dengan diorang. Biasanya diorang memang balik terus or makan sekejap then terus balik. Aimi tiba-tiba teringat sesuatu ketika kami sedang bersiap-siap itu.

"Ili, patutlah Yasin cakap dia pun baru tahu hari ni.. Tapi tak tahu la tahu apa. Mungkin tahu yang test bawa ke pukul 2 kot.."

"Ha'ah.. yalah.. patutlah..,"aku mengiakan.

No comments:

Post a Comment

Coretan buat Putri Kedua

 Assalamualaikum.. Alhamdulillah dengan rahmat dan kasih sayang Allah, kami dikurniakan seorang puteri lagi, bakal menjadi teman untuk puter...