Sunday, July 4, 2010

Saya sayang mak dan abah!


Hidangan makan malam


Bismillahirrahmanirrahim.. Alhamdulillah.. Sekali lagi saya berpeluang untuk berkongsi cerita di halaman saya yang sudah sepi beberapa hari ini.

Terlebih dahulu nak juga saya kongsi cerita pertama kali tinggal di rumah sewa. Terfikir juga bagaimana hendak mencari makanan tengahari kerana kedai-kedai makan Melayu dibuka pada pukul 5.00 petang. Hanya kedai-kedai mamak yang dibuka dari pagi sampai malam.

Allah memang memberi rezeki kepada sesiapa sahaja yang dikehendaki-Nya. Rupa-rupanya sahabat-sahabat serumah memang pandai memasak. Semalam dah makan ayam masak kurma. Pagi tadi kami makan makaroni. Dan baru sahaja sebentar tadi kami menjamu dengan penuh selera mihun sup yang sangat lazat. Insya Allah hasil tangan kami dari enam buah negeri yang berlainan. Sambil memasak pun pelbagai loghat bahasa yang keluar. Kadang-kadang tercuit rasa lucu apabila melihat sahabat-sahabat ter'hairan' dengan loghat sendiri. (hehehe..) Alhamdulillah..

Sementara menunggu 'turn' nak solat, saya mencapai buku tulisan Ustaz Hasrizal Abdul Jamil yang bertajuk 'Bercinta Sampai Ke Syurga' jilid dua, sambungan daripada 'Aku Terima Nikahnya'. Kebetulan sesampainya saya di sini, sudah habis saya baca buku 'Aku Terima Nikahnya'. Agak best jugak cerita dalam buku tu. Banyak mesej yang dapat dijadikan panduan khususnya bagi pelajar yang sudah berfikir soal nikah kahwin ni. Satu yang saya dapat kongsi ialah:

'Perkahwinan bukanlah hanya menghalalkan yang haram tetapi ia mesti bertunjangkan atas dasar tanggungjawab di samping adanya dalam memahami perasaan pasangan'.


Saya baca buku ini bukanlah kerana ingin berkahwin cepat atau apa. Cukuplah untuk saya memahami bagaimana keadaan abah dan mak masa nak kahwin dahulu. Lagipun, buku tersebut pun sangat bagus dibaca oleh yang belum berkahwin. Sangat penting untuk kita memahami semua ini.
Dalam jilid kedua yang saya baru baca sedikit, dapat juga saya ambil sedikit input tentang IBU BAPA.

Perkongsian kali ini bagi saya mungkin agak menyedihkan kerana kenangan lama waktu kecil kembali membayangi ruangan mata.
Saya bukanlah anak yang sangat taat ketika dahulu. Ibu bapa saya sangat baik terhadap saya. Seharusnya saya membalas dengan berlaku baik pula kepada kedua ibu bapa saya.

Sewaktu saya di darjah enam, saya sudah pandai melawan cakap. Saya tidak suka berada di rumah.
Saya akan lakukan apa sahaja asalkan saya rasa gembira. Saya lupa bahawa semasa saya di darjah tiga, saya pernah dilempar dengan batu oleh seorang budak lelaki. Mak saya terkejut sebaik sahaja melihat dahi saya bengkak semasa baru pulang dari sekolah dan saya pula teresak-esak menangis. Mak saya yang pada ketika itu dalam pantang cepat-cepat ke dapur mengambil batu untuk menuam dahi saya. Astaghfirullahal Azim..

Banyak lagi yang mak sanggup lakukan untuk saya. Saya sentiasa lupa. Ternyata saya bukanlah anak yang baik. Allah memang Maha Pengasih kerana dalam masa sekejap sahaja Dia menyedarkan saya. Saya memang sangat angkuh kerana membelakangkan mak saya.

Allah memang Maha Adil. Peperiksaan UPSR saya tidak seperti yang saya jangkakan. Saya tidak mendapat keputusan yang cemerlang. Pada hari keputusan keluar juga, mak yang menemani saya. Tapi, wajah mak saya tidak menunjukkan sebarang reaksi. Saya pula terus menangis tidak henti-henti setelah masuk ke bilik. Saya memang anak yang ego dan sangat suka mempertahankan ego yang hanya akan memusnahkan diri sendiri.
Tangisan itu bukan hanya bersedih dengan keputusan peperiksaan tersebut, tetapi PENYESALAN DI ATAS DOSA-DOSA.

Subhanallah! Allah masih sayangkan kita kerana memberi peluang untuk menebus balik kesalahan-kesalahan tersebut.
Tekad saya selepas itu untuk mentaati sepenuhnya mak dan abah saya selagi tidak melanggar syariat Islam. Saya sebenarnya sangat bertuah kerana memiliki ibu bapa saya. Tetapi kadang-kadang saya rasa sedih kerana sering sahaja melukakan hati mak dan abah saya.

Teringat pula sebuah cerita dari dalam buku 'Bercinta Sampai Ke Syurga':


Suatu ketika Umar bin Al-Khattab dan para sahabat terlihat seorang perempuan yang mendukung seorang lelaki tua. Umar r.a. bertanya kepada perempuan tersebut: "Kenapa dengan kamu ini?"

Perempuan itu menjawab, "Ini ayahku. Dia sudah tua (nyanyuk) dan mahu bermain denganku."
Umar r.a. sangat teruja dengan peristiwa tersebut lalu berkata, "Wahai sahabat, tengoklah perempuan ini. Dia sudah menunaikan hak bapanya ke atas dirinya."
Perempuan itu membalas, "Tidak ya Amir al-Mukminin. Aku belum menunaikan hak bapaku ke atas diriku. Semasa dia menjagaku ketika kecil, dia mendoakan panjang umurku. Tetapi semasa aku menjaganya ketika tua, aku tertanya-tanya bilakah orang tua ini akan mati!"


Subhanallah! Sangat terkejut saya membaca cerita tersebut. Na'udzubillahi min dzalik. Janganlah perkara tersebut berlaku kepada kita.

Allah berfirman dalam Al-Qur'an, " Dan berbuat baiklah kamu kepada kedua ibu bapamu..." Kebetulan tengahari tadi yang menambahkan lagi kesedihan saya yang menjadi perantau ini, saya bermimpi mak dan abah saya. Mak saya sangat sakit dan hanya menunggu masa sedangkan abah saya menjaganya dengan sangat prihatin. Dalam mimpi itu juga saya rasa sangat berdosa kepada mak saya. Tersedar sahaja dari mimpi, saya terasa ingin menangis.

Selepas baca buku 'Bercinta Sampai Ke Syurga', saya terus menelefon mak dan abah saya. Seronoknya dapat bercakap dengan mereka.
Kata Ustaz Hasrizal, kita ada ramai kawan, tapi kita cuma ada seorang ibu dan seorang bapa. Tepat sekali pernyataan tersebut. Saya sangat bersetuju.

Keseronokan bersama sahabat-sahabat di sini diharapkan tidak akan melupakan saya terhadap mak dan abah saya. Sememangnya saya bukan seorang yang mesra bila dekat dengan mereka tetapi bila jauh rindu pula bertamu. Itulah yang menambahkan kasih sayang antara saya dengan mak dan abah. Insya Allah..

4 comments:

  1. wahh.. nak jugak mkn2. huhu..
    erm.. bab ibu bapa mmg saya touching. wuwuwu.

    ReplyDelete
  2. hmm.. hehe.. best ktorg mkn.. zu pun msa buat post yg tu, zu rsa sedih sgt2..

    ReplyDelete
  3. nanti ajaklah amie mkan kat uma korg. hehe
    hurm.. parents la bab yg slalu buat org touching. huhu.

    ReplyDelete
  4. hmm.. betul tu.. zu buat ni pun rasa nak nangis teringat kat mak n abah..

    ReplyDelete

Coretan buat Putri Kedua

 Assalamualaikum.. Alhamdulillah dengan rahmat dan kasih sayang Allah, kami dikurniakan seorang puteri lagi, bakal menjadi teman untuk puter...