Wednesday, June 16, 2010

Buang Bayi??


Cerita tentang pembuangan bayi semakin banyak di dada-dada akhbar dan internet. Saya juga terkejut apabila terbaca majalah Milenia keluaran Jun, '47 Bayi Luar Nikah Lahir Setiap Hari'. Masya Allah.. Apa nak jadi dengan dunia remaja sekarang? Yang paling memalukan, yang buat kerja tu Melayu Islam.
Saya sendiri berasa sangat malu. Kadang-kadang terfikir, apalah yang menyebabkan mereka berkelakuan begitu.
Yalah, masalah buang bayi mestilah ada yang melahirkannya dulu. Tetapi sebelum semua tu berlaku, masalah tu berpunca dari dalam diri remaja sendiri.
Mereka mencari pasangan, try nak bercinta dulu. Macam best je kan.. Tapi lama-lama semakin jauh, hanyut dibuai asmara. I love u, u love me, i miss u, u miss me x? Macam-macam..
Ramai yang bagi alasan sebab mereka cari cinta kat luar ialah kekurangn kasih mak ayah. Mak ayah tak beri perhatian pada merekalah. Mak ayah selalu membebel kat rumah la. Memberontak la katakan..
Kononnya cuba nak cari penyelesaian pada dia yang tandus kasih sayang mak ayah, rupanya makin nak tambah masalh mak ayah.
Apa salahnya, kalau rasa kurang kasih sayang cuba sayang mak ayah lebih sikit. Tunjukkan pada mereka yang kita sayang mereka. Beri perhatian walaupun mereka tak beri perhatian. Jangan salahkan mak ayah sebab mereka cuba cari kesenangan untuk kita. Cara kita nak balasnya bukan dengan menconteng arang ke muka mereka, tapi dengan belajar bersungguh-sungguh.
Tapi apa yang remaja sekarang buat ialah cari pasangan. Cari pasangan untuk kahwin tak apalah, tapi kalau untuk suka-suka, nilah jadinya.
Suka-suka kan? Mula-mula saya tengok awak, awak tengok saya. Dah jatuh cinta. Kononnya first sight love.. wah, hebat! Lepas tu, pegang-pegang.. Lepas tu, dah tak ingat Allah dah..
Yang perempuan pulak, bila Allah nak tunjuk, baru ingat Allah. Baru fikir macam mana nak buat lepas 'ter'. Tak ada makna dah masa tu.
Yang lelaki pulak, kalau betul-betul suka dah tentu terus ajak kahwin. Kalau yang tinggal macam tu je, macam mana?
Allah Maha Besar. Kadang-kadang Allah biarkan kita buat dosa supaya bertaubat dengan-Nya. Tapi kita dah diberi akal fikiran. Salah ke kalau kita guna akal fikiran tu, sahabatku? Allah dah jadikan kita sebaik-baik ciptaan. Sepatutnya kita bersyukur dengan taat kepada-Nya. Bukan main redah je.

Sampai hati sanggup buang anak yang dikandung sendiri. Walaupun bayi tu luar nikah, tak sepatutnya ambil keputusan macam tu. Malu? Sepatutnya sebelum 'buat' benda terkutuk patut fikir tentang malu. Ada hikmah Allah letak perasaan malu pada manusia. Dan malu tu adalah sebaik-baik pakaian bagi wanita. Tanpa perasaan malu, nah! Inilah jadinya.
Lelaki pula sepatutnya menjadi pelindung wanita bukannya perosak. Tambahan lagi, zaman sekarang yang sudah hilang perikemanusiaan. Sudah hilangkah Tuah di bumi Melayu ini?
Saya berpesan kepada diri saya dan juga sahabat-sahabat yang lain. Ambillah apa yang terjadi ini sebagai iktibar, supaya kita dapat berfikir dengan lebih tepat dan rasional. Saya sudahi dengan sepotong ayat al-Quran, semoga kita bersyukur dengan pemberian Allah dengan taat kepada-Nya..

لقد خلقنا الاءنسن فى أحسن تقويم
"Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya (dan berkelengkapan sesuai dengan keadaannya).."
(surah at-tin 95:4)

Salam, bittaufiq walhidayah..

No comments:

Post a Comment

Coretan buat Putri Kedua

 Assalamualaikum.. Alhamdulillah dengan rahmat dan kasih sayang Allah, kami dikurniakan seorang puteri lagi, bakal menjadi teman untuk puter...